dinsdag 6 januari 2009

Verslagen nakijken

afbeelding Digital Reader 1000SAl lang ben ik op zoek naar hoe je moet omgaan met het inleveren van werkstukken en verslagen. De meeste verslagen en werkstukken worden digitaal gemaakt dus het lijkt logisch dat ze ook zo worden ingeleverd. In eerste instantie gebeurde dat vaak via de mail. Dat bleek voor docenten en leerlingen geen onverdeeld genoegen: het gebeurde nogal eens dat werkstukken digitaal waren ingeleverd volgens de leerling, maar dat die vervolgens spoorloos verdwenen waren. Dat leidde soms tot pijnlijke situaties want het is natuurlijk lastig om dan te bewijzen dat je je werkstuk wel op tijd hebt ingeleverd.

ELO's bieden een goed alternatief in dit opzicht: in veel ELO's wordt vastgelegd wat ingeleverd is dus daar kan geen onduidelijkheid meer over ontstaan. Maar nu doet zich een ander probleem voor. Docenten krijgen soms heel veel werkstukken van leerlingen en om die allemaal op de computer te lezen en van commentaar te voorzien is vaak onhandig. Het leest immers niet handig van een scherm en als je commentaren toevoegt aan een document via de functie 'track-changes' kan het document erg onoverzichtelijk worden. Vandaar dat menig docent nu aan zijn leerlingen vraagt om het werkstuk uitgeprint in te leveren (al dan niet gecombineerd met digitaal inleveren).

Dat is natuurlijk ook niet een ideale situatie te noemen. Kijk maar eens in de tas van een docent rond de tijd dat de werkstukken ingeleverd worden. Tassen vol papier, soms netjes in kaftjes verzameld maar soms ook niet: een gewicht dat soms amper mee te torsen is. Niet voor niets zie ik steeds meer docenten die een tas op wieltjes achter zich aan slepen in de school!

Ik ben geen docent maar ik download vaak documenten van het web die ik wil lezen als ik in de trein zit. Omdat het vaak lijvige documenten zijn, print ik ze uit: lezen op mijn laptop vind ik dan niet prettig. Als ik ze lees maak ik aantekeningen op de printjes zodat ik makkelijk interessante passages terug kan vinden. Maar deze aanpak leidt helaas vaak tot chaos: ik heb meestal de verkeerde documenten bij me, en de aantekeningen die ik maak gaan verloren omdat al die losse stapeltjes niet echt lekker zijn om te bewaren. En om nu achteraf weer alle documenten in te scannen en zo te bewaren gaat me weer te ver. Ook voor mijzelf ben ik dus op zoek naar een instrument om documenten op te slaan en te bewerken.

Ik heb me daarom afgelopen vakantie eens verdiept in de mogelijkheden van de verschillende e-bookreaders. Daarop kun je immers een heleboel documenten opslaan en het lezen van een e-bookreader is vergelijkbaar met het lezen van een boek op papier. En er zijn e-bookreaders waarop je ook aantekeningen kunt maken wat noodzakelijk is als je de leerling feedback wilt geven en handig als je documenten wilt bewaren met daarop je eigen aantekeningen.

Een goed overzicht van beschikbare e-bookreaders is te vinden op deze site van uitgeverij Eburon die zelf behalve papieren boeken ook e-books uitgeeft. Veel meer ebookreaders zijn te vinden in de wiki Mobileread, maar die readers zijn niet allemaal leverbaar in Nederland. Ik ben op zoek gegaan naar een apparaat dat:
  • de mogelijkheid biedt om pdf-bestanden te lezen,
  • de mogelijkheid biedt om aantekeningen te maken in de documenten en die op te slaan,
  • de mogelijkheid biedt om te vergroten.
Daarnaast wilde ik natuurlijk een goed leesbaar scherm hebben, een accu met genoeg capaciteit voor ca. 8 uur en een redelijke opslagcapaciteit.

Alle appaten die ik heb bekeken konden het pdf-formaat aan. Maar niet alle teksten konden de pdf's vergroten: bij de meeste bleef vergroten beperkt tot teksten in het Mobipocket of txt-formaat. Bij de readers uit de DR-serie van Iliad was het wel mogelijk om op pdf's in te zoomen, zij het dat dit wel in kleine stappen moest gebeuren. Bij grote stappen gaf het apparaat een melding dat het daarvoor onvoldoende geheugenruimte vrij had (wat niet vreemd is als je je realiseert dat het apparaat maar 128MB RAM heeft!). Maar goed: met kleine stapjes kun je ook een eind weg komen ;-)

Het maken van aantekeningen bleek voorbehouden aan de readers van Irex. Al hun apparaten zijn voorzien van een Wacom scherm met stylus.

Aan die laatste twee eisen (accuduur en voldoende capaciteit) bleken eigenlijk bij alle apparaten uit de winkel van Eburon te voldoen. Het scherm van de 4 beschikbare apparaten van dit merk (iLiad 2nd Edition, iLiad Book Edition, iRex Digital Reader 1000 en iRex Digital Reader 1000S) doen niet voor elkaar onder: allemaal hebben ze een kleurdiepte van 16 grijstinten (in tegenstelling tot de Hanlin V3 Mobile Library en Cybook Gen3 DeLuxe edition die beiden 4 grijstinten hebben). Hanlin V3 Mobile Library en iRex Digital Reader 1000 en 1000S hebben een resolutie van 1024 x 1280 pixels; de beide iLiads en het Cybook hebben een lagere resolutie van 768 x 1024 pixels, resp. van 600 x 800 pixels. Het voordeel van de Irex Digital readers is dat ze een groot formaat hebben: bijna A4-formaat. Ik vond op alle apparaten de teksten goed leesbaar, maar ik vond de DR-serie van iRex mede door het grote formaat het prettigst lezen.

Ik heb daarom de Iliad DR 1000S besteld. Niet de goedkoopste maar wel handig, lijkt me. Zeker ook als je houdt van een wat groter scherm: de 1000-serie van Iliad heeft het grootste scherm van alle verkrijgbare readers (). De 1000SW is nog niet verschenen: die zal ook WiFi en Bluetooth-mogelijkheden hebben. Naar verwachting komt die begin dit jaar. Maar dat biedt voor mij vooralsnog geen meerwaarde. Ik overweeg op dit moment niet om een e-abonnement te nemen op een krant maar als ik dat later wel wil doen dan kan ik dat net zo goed doen door het bestand te downloaden op mijn eigen p.c. en het dan over te zetten naar de reader. Het downloaden van een krant op de Iliad via Wifi kan namelijk alleen via een open netwerk en dus niet via een hotspot waar je een toegangscode moet intypen.

Het apparaat is op dit moment beperkt leverbaar dus ik zal nog even geduld hebben voordat ik mijn e-bookreader in huis heb. Ik kijk er wel naar uit: het is echt heel fijn lezen van het scherm: dat heb ik uitgebreid getest in de winkel. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het apparaat verder in de praktijk bevalt en of het dé killer-app is voor docenten die veel verslagen moeten bekijken!

N.B. Wie op zijn e-bookreader niet alleen verslagen van leerlingen wil nakijken maar ook boeken wil lezen en/of kranten (op dit moment bieden in Nederland het NRC, De Volkskrant, het AD en het Nederlands Dagblad een e-book-abonnement aan) kan letten op een aantal andere criteria, bijv. of het apparaat ook Epub en Mobipocket-formaat ondersteunt (dit laatste formaat wordt o.a. gebruikt door de OU maar ook door veel commerciële e-bookuitgevers), of het apparaat Wifi en/of Bluetooth ondersteunt en of het gebruikt kan worden om mp3-bestanden mee te beluisteren. Bedenk ook dat er op dit moment redelijk veel nieuwe dingen in ontwikkeling zijn: er komen goedkopere apparaten op de markt (bijv. de eSlick reader) maar er worden ook nieuwe schermen ontwikkeld voor p.c.'s (zoals die van Pixel Qi) die ook leesbaar zijn als er zonlicht op valt.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi overzicht, Margreet. Ben benieuwd hoe het bevalt.
Heb net weer 50 scripties nagekeken, maar dat doe ik op de Macbook, met de reviewmogelijkheid van Word. Voor PDF bestanden gebruik ik Adobe. Dat bevalt goed. Maar dan moet je wel de laptop meenemen.
Ik heb ook een eepc voor het makkelijk meenemen, maar dat heeft weer een klein schermpje.
Is het veel makkelijker lezen op zo'n ereader of is het dat het lichter en makkelijker te versjouwen is?

m2cm zei

@Jeroen,
Het is beide: een ebookreader leest nog makkelijker dan een vel papier omdat de contrasten tussen letter en achtergrond heel scherp zijn. Het aardige was dat in de winkel waar ik het ding bekeek iemand dacht dat de tekst die hij zag op de e-reader zo'n folievelletje was dat als demo dient op nieuwe apparaten maar het was de tekst zelf. Het leest echt super makkelijk. En daarnaast is het natuurlijk geen gewicht: het apparaat dat ik heb besteld weegt 570 gram en dat is het grootste apparaat dat er is. Een beetje boek weegt meer. Maar dat vind ik zelf niet het belangrijkste argument: ik vind het vooral belangrijk dat het zo lekker leest en dat ik het makkelijk in de hand kan houden. De eepc heb je toch meestal ergens op staan en als de letters dan klein zijn dan moet je je je soms in bochten wringen om de letters goed te kunnen lezen. De e-reader kun je gewoon wat dichter bij je neus houden, net zoals een gewoon boek. Best handig als je een leesbrilletje hebt ;-)

Rene Nederhand zei

Leuk om eens van iemand anders te lezen hoe de Iliad in het onderwijs kan worden ingezet. Ik gebruik het "oude" model al een hele tijd met veel plezier voor nakijkwerk. Daarnaast staan veel studieboeken en naslagwerken op het apparaat. Ideaal om je hele boekenkast in je zak te hebben.

Het lezen van het apparaat is onvergelijkbaar met een computerscherm. Lezen van de laptop wordt op den duur erg vermoeiend, terwijl de Iliad als papier leest. Ook in de tuin als het zonnetje lekker schijnt :)

m2cm zei

@René,
ik ben blij met je reactie. Het geeft me vertrouwen dat de plannen die ik heb met de Iliad straks ook echt verwezenlijkt worden ;-)
Hoe ben jij overigens aan al die studieboeken en naslagwerken gekomen? Heb je die zelf als pdf ingescand of is er al zoveel beschikbaar? Ik had de indruk dat er alleen in het Engelse taalgebied veel verkrijgbaar was. Of worden er op jouw opleiding alleen Engelstalige werken gebruikt?

Rene Nederhand zei

@Margeet,
Voor mij zal het vermoedelijk wat eenvoudiger zijn om aan de boeken te komen aangezien in mijn vakgebied (informatica en finance) vooral in het Engels wordt gepubliceerd. De boeken en tijdschriften koop ik of download ik via p2p-netwerken. Nadeel van kopen is de prijs: vaak betaal je er meer voor dan een papieren boek.
Ik lees trouwens ook het NRC op de Iliad.

Pierre zei

Helder verhaal Margreet. Het blijft een pittig bedrag, maar nu ik zelf een BeBook heb snap ik exact hoe handig het kunnen lezen van A4 PDF's is.

Je linkt overigens naar de OUNL. Wat me bij dat bericht verrast is dat ze zeggen Voor de Hanlin V3 adviseren wij vooralsnog pdf-formaat.
De Hanlin V3 is hetzelfde als de BeBook (zelfde beestje, ander naampje) en ik heb nog geen PDF gevonden die er lekker op leest.

Met het Epub en Mobipocket-formaat waar jij ook naar verwijs het ik veel betere ervaringen.