dinsdag 2 februari 2010

Resonance: een muziekspel

screenshot van het spel ResonanceDe winnaars van de Global Game Jam, een belangrijke wedstrijd voor (aankomende) gamedesigners, zijn bekend. In de Global Game Jam ontwerpen teams van gamedesigners en studenten 48 uur - non stop - samen aan een spel. Op zich al een hele prestatie om in zo korte tijd een heel spel te ontwerpen en te bouwen, maar het is nog knapper als je ziet wat mensen in die toch relatief korte tijd kunnen maken. Ik kan het niet nalaten om er hier wat over het winnende spel te vertellen, ook al heeft het niet zoveel met onderwijs te maken. Maar leuk is het wel, het spel Resonance.

In het spel Resonance moet je in elk level de weg naar de uitgang vinden. Je doet dat door van het ene muurtje naar het andere muurtje te springen. Er zijn rode, blauwe, groene en gele muurtjes. Om van het ene naar het andere punt te komen maak je gebruik van die muurtjes. Soms heb je te weinig muurtjes; dan moet je eerst een gekleurde muzieksleutel ophalen. Met die muzieksleutel kan je het bijbehorende muurtje opbouwen of juist weghalen. Door slim gebruik te maken van de muurtjes kan je naar het volgende level komen. Als je een muzieksleutel hebt opgehaald, hoor je dat aan de muziek. Ik vind dat een leuke toevoeging, alhoewel ik na verloop van tijd wel een beetje genoeg kreeg van de muziek. Dat zou wat mij betreft daarom nog verder uitgewerkt mogen worden in een (hopelijk uit te brengen) verder uitgewerkte versie van het spel.

Het spel is gratis te downloaden van de site van de Global Game Jam. Ik kan je aanraden om het eens te spelen. Na het downloaden van het zip-bestand moet je het unzippen. Klik op het bestand game jam game.html om het spel op te starten, en spelen maar.

De andere winnaars van de Global Game Jam vind je op de wedstrijdsite. Je kunt daar ook het juryrapport lezen. Veel plezier!

Geen opmerkingen: