woensdag 2 juni 2010

Edistorm

Klik hier om naar de website Edistorm te gaanWie begint met een nieuw project, zal vaak met een groepje eerst eens gaan brainstormen hoe het project aangepakt moet worden. Je kunt dat doen op verschillende manieren, al dan niet gevoed door een digitaal hulpje, en je kunt er pen en papier bij gebruiken of de computer (bijv. Wallwisher, dat ik al eens eerder beschreef). Ik wissel de middelen die ik gebruik graag af, omdat dat op zich al me in een andere startpositie brengt. Daarom in dit blogje maar weer eens een nieuwe brainstormtool: Edistorm.

Edistorm is, net als Wallwisher, eigenlijk niets anders dan een virtueel plakbord waar de deelnemers aan een brainstorm geeltjes op kunt plakken. Daarbij kan je wel in kleur variëren. Je kunt bijvoorbeeld gele briefjes gebruiken voor de eerste ideeën, en groene voor het uitbouwen van andermans ideeën. Of je kunt je hoofdonderwerp in subonderwerpen verdelen en die allemaal een eigen kleur toekennen enz.

Iedereen die uitgenodigd is voor de brainstorm kan ideeën aanplakken en de anderen volgen. Je kunt ideeën van anderen voorzien van commentaar en je kunt stemmen op de beste ideeën door ze te voorzien van een groene stip. Je ziet op je scherm hoe vaak op een idee is gestemd, maar niet door wie dat is gedaan. Aardig is dat de tool ook voorstellen doet voor woorden die iets te maken hebben met de woorden die door de deelnemers worden ingevoerd. Door de suggesties van de tool die niet aansluiten bij de brainstorm weg te klikken, krijg je nieuwe en op den duur ook steeds betere suggesties.

Als je klaar bent met brainstormen kan degene die de brainstorm is gestart het bestand downloaden als excel en als pdf. Dat is een voordeel ten opzichte van Wallwisher, waar je je ideeën alleen online kunt bekijken.

Een nadeel van Edistorm ten opzichte van Wallwisher is dat je je moet registreren om mee te kunnen doen met een brainstorm. Bij Wallwisher hoef je niet in te tekenen om deel te nemen aan openbare brainstormsessies, waardoor de drempel om mee te doen veel kleiner is.

Edistorm is gratis voor als je in je eentje wilt brainstormen (maar dat lijkt me niet echt zinvol) of als je je brainstorms openbaar maakt. Voor onderwijs zal dat vaak niet zo'n probeem zijn; wie Edistorm bedrijfsmatig wil gebruiken zal mogelijk liever een betaald account nemen. Dat kost, afhankelijk van het aantal brainstorms dat je wilt doen, 5, 10 of 30 dollar (voor resp. 2, 5 en 20 brainstorms per maand. Ik zal dat bedrag niet gauw gaan betalen, omdat ik dit soort tools maar af en toe gebruik: voor mij zou het daarom handiger zijn als je per keer kunt betalen. Maar voorlopig hou ik het bij de gratis versie: die biedt me genoeg mogelijkheden voor wat ik wil doen.


Geen opmerkingen: