maandag 25 oktober 2010

Herfstvakantie

afbeelding van bordje met daarop de tekst GESLOTENVandaag begint voor de noordelijke regio de herfstvakantie. Voor mij een mooi moment om even niet te schrijven, en meer tijd te besteden aan lezen. En natuurlijk aan de kick-off van MediaMachtig, die woensdag zal zijn. Deze week dus geen blogjes: volgende week zijn we er weer.

Afbeelding van slimmer_jimmer, gepubliceerd onder CC-by-nc-nd.

donderdag 21 oktober 2010

Slechte huizen, onze fout?

Door: Martijn van den Berg
Studentenaccomodatie is er in veel verschillende soorten en maten. Je hebt studenten die samen een huis bezetten, flatjes met appartementen, en voor de rijke student of de student die slim is met zoeken: de éénpersoons-appartementen. Zoals er veel soorten studentenwoningen zijn, zo zijn er ook verschillende huren. Van vriendelijk lage huren, naar onmetelijk duur. Nu is er een huurcommissie die de veel te hoge prijzen kan tegenhouden, alleen bijna geen enkele student kent het bestaan hiervan. Maar wat nog het meest opvalt aan studentenwoningen is de staat van de verschillende woningen. Studenten bewonen woningen die gewild zijn door iedereen, maar ook de woningen die door niemand gewild zijn. En dit is misschien nog het meest duidelijke verschil.

Maar hoe komt het dat sommige studenten in zulke slechte huizen kunnen wonen? Is het de slordigheid van studenten waar zoveel voorooordelen over bestaan of de nalatigheid van de huisbazen? Dit is een zeer moeilijke vraag. Hoewel er wel studenten bestaan die het erg slecht doen wat betreft schoonmaak, houden de meeste studenten er wel van in een net huis te leven, alhoewel wel vaak met minder regelmaat.

Het zijn ook de studenten vaak die ontzettend handig zijn in het zelf repareren van dingen. Met een goede huisbaas heb je geluk en helpt deze je een handje, maar de studenten met minder geluk worden compleet in de steek gelaten. Zelfs voor de handige student kan dit een probleem zijn, want zie jij maar eens je cv te repareren, of een lekkage.

Ik denk dat het vooral sommige huisbazen zijn die nalatig zijn wat betreft huizen. Studenten hebben vaak op korte termijn een woning nodig, omdat de studie begint, en hebben geen tijd om te zoeken naar de ideale woning. Huisbazen maken hier gebruik van door de slechtere huizen aan studenten te verhuren voor veel te hoge prijzen. Studenten kunnen hier vaak niets aan doen, omdat de prijzen overal zeer hoog zijn, en het zoeken naar een low-budgetwoning voor een student zeer moeilijk is.

Ikzelf vind dat je als huisbaas ook je verplichtingen hebt. Een hoog bedrag betalen voor een woning is nog niet eens het ergste. Als er dan ook maar wat wordt gedaan met dat geld. Als je dan ook maar een modern huis krijgt, en een huurbaas als een soort vader betrokken is bij een huis. En op dit punt komen veel huisbazen tekort.

Afbeelding van tadophoto, gepubliceerd onder CC-by-nc-nd.

woensdag 20 oktober 2010

Zoho: meer dan je denkt

logo ZohoZoho kende ik als een tool waar je, net als Google Docs, online documenten kunt maken en delen. Ik was al lang niet meer op de site geweest, omdat ik gewend ben om met Google docs te werken en daarmee wel tevreden was. Maar toen ik onlangs voor één van mijn opdrachtgevers moest zoeken naar online wiki-software, kon ik bij Google niet terecht en kwam ik weer eens op de site van Zoho.

Daar hebben ze blijkbaar niet stilgezeten: naast de office-tools die ik al kende, bieden ze inmiddels veel meer gereedschappen aan. Je kunt er o.a. chatten en een forum openen, bestanden delen, een wiki aanmaken, een diapresentatie maken, je vindt er een notebook-tool waar je in één document tekst, video, geluid, websites en nog veel meer bij elkaar kunt zetten, en een tool om online tests te maken. Met die laatste tool, Zoho Challenge, kan je multiple choice vragen maken, vragen waarbij een woord of een zin ingevuld moet worden, waar of niet waar-vragen en open vragen. Bij elke vraag kan je aangeven hoeveel daarmee verdiend kan worden en - waar mogelijk - de antwoorden laten nakijken door de software. Je kunt een vragenbank opbouwen en daarmee een test maken, waarbij je kunt aangeven wanneer die test gemaakt kan worden. Erg handig! Daarnaast zijn er ook allerlei tools die op de commerciële markt gericht zijn, zoals een CRM-systeem en online factureringssysteem.

Van elke tool is een gratis versie en er zijn - uiteraard - betaalde versies. De gratis versies van de tools voor particulieren bieden redelijk wat mogelijkheden; wil je een tool gaan inzetten voor de hele school (of voor een bedrijf), dan zal je al gauw moeten betalen. Maar als je leerlingen individueel met de tools wilt laten werken, dan kan je vermoedelijk goed toe met de gratis mogelijkheden.

Wat ik zelf makkelijk vind van Zoho, is dat ze zoveel verschillende mogelijkheden hebben. Een nadeel vind ik dat de tools niet allemaal even makkelijk te vinden zijn. Voor zover ik kon nagaan is het complete overzicht van tools alleen te vinden op de homepage van Zoho, en niet of alleen gedeeltelijk op de pagina's van de verschillende tools afzonderlijk. Het is daarom handig om de tools die je veel gebruikt als favoriet online op te slaan, zodat je die makkelijk terug kunt vinden. Voor mij is Zoho in ieder geval wel weer een plek waar ik nog wel eens terug zal komen.

dinsdag 19 oktober 2010

Irritante zoemers voor natuurkunde of biologie

afbeelding muskietDe meeste scholen verbieden het: mobieltjes die tijdens de les afgaan. Begrijpelijk want het kan natuurlijk verschrikkelijk storend zijn in bepaalde situaties. Maar het is best leuk om af en toe die mobieltjes bewust wel te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld voor een les over geluid, voor de vakken biologie, natuurkunde of - op de basisschool - techniek.

Om te beginnen laat je de leerlingen de site Free Mosquito Ringtones bezoeken. Op die site kan je ringtones beluisteren en downloaden met verschillende frequenties, van 8 tot en met 22 khz. Een ringtone met een frequentie van 8khz is nog voor (bijna) iedereen hoorbaar, maar om een ringtone van 22 khz te kunnen horen moet je niet ouder zijn dan 18 jaar (of natuurlijk een verschrikkelijk goed gehoor hebben). Ik vond het erg leuk om op die manier eens te horen hoe goed/slecht mijn gehoor is. En het is echt heel vreemd om te ervaren dat je bepaalde geluiden niet meer hoort, terwijl anderen om je heen die wel horen!

Na wat met de geluiden te hebben gespeeld, krijgen de leerlingen de opdracht om met het gratis te downloaden programma Audacity te onderzoeken of de op de site opgegeven frequentie juist is en hoe zo'n golfpatroon eruit ziet. Met het eveneens gratis programma Visual Analyzer kunnen ze vervolgens hun eigen stemgeluid in beeld brengen. Laat ze maar eens proberen hoe hoog het geluid is dat ze kunnen produceren (wel zelf watjes meenemen voor in je oren!).

Na één les met deze experimenten heb je genoeg vragen voor een aantal lessen over geluid en de werking van het menselijk oor.

O ja: als je indruk wilt maken op je leerlingen, schaf dan tevoren een heel gevoelige microfoon aan en sluit die - voor je leerlingen onzichtbaar - aan op het programma Visualiser op je p.c. Wanneer dan leerlingen afhaken bij een te hoge frequentie, dan kan je achteloos zeggen dat jij het nog wel hoort (ziet) ...... !


Afbeelding van Gustavo, gepubliceerd onder CC-by-nc-sa.

maandag 18 oktober 2010

Kick-off MediaMachtig: wie zijn erbij?

Ik vertelde het al eerder: op woensdagmiddag 27 oktober is de officiële kick-off van MediaMachtig: het subsidiefonds waar basisscholen subsidie aan kunnen vragen voor mediawijsheidsprojecten. Inmiddels is ook bekend wie de sprekers zijn die middag.

We beginnen de middag met een presentatie over het fonds zelf: hoe is het tot stand gekomen, wat is de gedachte erachter en waarvoor en hoe kan je subsidie aanvragen.

Vervolgens zal Remco Pijpers, directeur van stichting Mijn Kind Online en bestuurslid van MediaMachtig, zijn licht laten schijnen op mediawijsheid.

Na een pauze zijn de experts aan de beurt: de mensen die voor de klas staan en in hun lessen aandacht besteden aan mediawijsheid:
Ik ben heel blij dat deze mensen op de kick-off hun verhaal komen vertellen. Ze zijn niet alleen heel ervaren op het gebied van mediawijsheid en onderwijs, maar kunnen ook hun verhaal goed en inspirerend overbrengen. Echte docenten dus ;-)

Of je nu wel of geen plannen hebt om subsidie aan te vragen bij MediaMachtig: ik denk dat de middag interessant is voor iedereen die mediawijsheid in het onderwijs belangrijk vindt. Leerkrachten, al dan niet nog in opleiding, ict-coördinatoren, bovenschools ict-managers, bibliotheekmedewerkers, onderzoekers: jullie zijn allemaal welkom. De bijeenkomst vindt plaats op 27 oktober bij de Lerarenopleiding Basisonderwijs HU Domstad, Koningsbergerstraat in Utrecht. Erbij zijn kost niets; je hoeft je alleen maar aan te melden.

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van MediaMachtig? Schrijf je dan in op de feed van onze nieuwsberichten, het blog of volg ons op Twitter.

donderdag 14 oktober 2010

ICT op Stenden

Door: Martijn van den Berg
Toen ik deze school uitkoos, en daarbij besloot 170 kilometer verderop te wonen, hoopte ik dat deze school beter zou worden dan de vorige. Op mijn middelbare school heb ik veel tijd gestoken in het me irriteren aan alle dingen die verouderd waren, en aangezien deze school er toch heel erg vernieuwend uitzag, heb ik toch deze school gekozen.

Stenden is redelijk vernieuwend wat betreft ICT. Het kent een digitale leeromgeving waar alle stof nog een keer bekeken kan worden. Deze wordt gebruikt als een digitale opslagplaats voor leraren. Daarnaast is er een website waar men zich kan intekenen voor toetsen en waar resultaten bekeken kunnen worden. Stenden heeft ook nog eens een interne website waar men zich kan inschrijven voor bedrijfspresentaties, waar men de roosters kan raadplegen en waar de online catalogus huist.

Klinkt dit nog niet verwarrend? Voor mij in ieder geval wel toen ik hier op deze school kwam. Omdat de school veel waarde hecht aan de feedback van studenten, heeft Stenden een website in het leven geroepen waar alle links op staan. Het vermijden van het gebruik van verschillende websites is vrij onmogelijk, daarom is dit een manier om alles in ieder geval te bundelen.

Uiteindelijk brengt dat me ook terug bij mijn eerste vraag. Hoe goed zijn de ICT faciliteiten van mijn school eigenlijk? Ik vind het feit dat ze altijd op zoek zijn en openstaan voor verbetering op ICT gebied al een groot verschil met veel andere scholen. Daarnaast kan je zien dat ICT gefaciliteerd wordt, door de vele lokalen met beamer, de uitleen van ICT middelen en de stimulans van de kant van docenten om ICT te gebruiken. Mijn school is niet de top wat betreft ICT, maar vaart wat mij betreft een goede koers.

woensdag 13 oktober 2010

Welk netwerk heeft een website?

Wie wil weten welke waarde een website heeft, doet er goed aan om na te gaan hoe vaak en wie of welke websites naar die website linken.

Wordt er veel naar een website gelinkt, dan betekent dat dat veel mensen waarde hechten aan de inhoud van een site. Dat zegt nog niets over de kwaliteit van de site: het kan ook zijn dat mensen naar die site verwijzen als voorbeeld van hoe iets niet moet. En er zijn ook website-eigenaren die met anderen vragen om - soms tegen betaling - naar hun site te linken zodat die hoog in de zoekmachineranking terecht komt.

Je moet daarom ook altijd onderzoeken wie naar een website linkt. Zijn dat organisaties van naam en faam of zijn dat privé-websites of websites die weinig of niets met het onderwerp te maken hebben? Op basis van het netwerk van een website kan je aardig bepalen of die website door de kenners belangrijk wordt gevonden of niet.

Het kan heel informatief zijn om eens te onderzoeken hoe vaak en wie er allemaal naar jouw schoolwebsite linken. Dat kan heel eenvoudig door in een zoekmachine het commando link:URL-van-je-school. Je krijgt dan het aantal treffers te zien, en natuurlijk ook welke organisaties of personen een link hebben aangebracht naar jouw website.

De visuele zoekmachine TouchGraph, gebaseerd op Google, is bedoeld om het netwerk van een website zichtbaar te maken. Dat doet hij in de vorm van een afbeelding in plaats van door middel van tekst. De onderzochte website staat in de afbeelding centraal en daaromheen worden gerelateerde websites getoond als bolletje, voorzien van de URL. In de afbeelding worden soortgelijke websites (volgens Google) bij elkaar gezet en afgebeeld in eenzelfde kleur .

Het aantal bolletjes en de getoonde URL's zorgen ervoor dat je een goede inschatting kunt maken van de waarde van een website. Daarbij krijg je een aardig beeld welke onderwerpen verwant zijn aan het onderwerp van die website. Voor een leerling die bezig is met een werkstuk is het de moeite waard om eens te kijken naar die gerelateerde sites: het kan interessante achtergrondinformatie opleveren en/of zijn blik op het onderwerp verbreden.

dinsdag 12 oktober 2010

Webpagina's uitprinten

logo Print What You LikeWat onze nieuwe regering straks ook gaat bedenken voor ons: één ding is zeker. We zullen het voorlopig zuinig aan moeten doen. Het leuke van zuinig aan doen, is dat het vaak niet alleen winst oplevert voor je portemonnee, maar ook nog voor het milieu. Mooi meegenomen ;-)

Een manier om te bezuinigen, is door minder te printen. Ik doe daar al het nodige voor: ik heb een e-reader die ik gebruik om pdf-bestanden te lezen, waardoor ik ze nooit meer uit hoef te printen. Ik weet overigens niet zeker of dat milieuwinst oplevert: het kan zijn dat het maken van zo'n apparaat zoveel belasting oplevert voor het milieu dat printen uiteindelijk milieuvriendelijker is, maar daar ga ik maar niet van uit. Om bij mij thuis de berg papierafval klein te houden, heb ik verder een printer die dubbelzijdig afdrukt. Dat kan ik iedereen aanraden: het scheelt een berg papier!

Om nog meer papier te kunnen bezuinigen heb ik nu in mijn favorieten een bookmarklet opgenomen waarmee ik overbodige informatie van een webpagina kan halen, voordat ik die ga printen. Ik maak daarvoor gebruik van 'Print What You Like'. Met die tool kan je allerlei 'bewerkingen' doen op een webpagina voordat je die afdrukt. Je kan bijvoorbeeld advertenties of afbeeldingen weghalen maar je kan ook juist een afbeelding of een deel van de pagina isoleren en uitprinten. Als de tekst in grote letters is geschreven, kan je hem met Print What You Like kleiner maken. Je kunt ook een aantal pagina's (van dezelfde of andere sites) onder elkaar zetten en samen afdrukken. Vooral handig als je een artikel uit een krant of tijdschrift wilt printen, is mijn ervaring. Wie het bestand wil bewaren om later nog eens te bekijken (of uit te printen voor leerlingen), kan het opslaan als pdf.

Je kunt Print What You Like gebruiken door op hun homepage de URL van de website in te typen. Makkelijker vind ik het om Print What You Like als bookmarklet in je favorieten op te slaan. Als je dan een webpagina bekijkt die je wilt opschonen voordat je gaat printen, hoef je alleen maar op die knop te drukken om het programma te activeren.

Het is natuurlijk niet spectaculair wat je met dit soort programma's bespaart aan papier, maar alle kleine beetjes helpen en het is daarnaast ook erg prettig dat je op je printjes nooit meer reclameteksten hebt!

maandag 11 oktober 2010

Tafels oefenen: rijtjes of spelletjes?

screenshot spel MolesHet aanleren van de tafels is nog altijd verplichte kost op scholen. Niet gek: als je die eenmaal in je hoofd hebt zitten, kan je een stuk sneller rekenen. Voor sommige kinderen duurt het erg lang voordat ze de rijtjes in hun hoofd hebben waardoor kinderen erg gedemotiveerd kunnen raken om te leren rekenen.

Gelukkig zijn er tegenwoordig een heleboel verschillende manieren om de tafels te oefenen. Zo kreeg ik onlangs een mailtje van een leerkracht en rekencoördinator in het basisonderwijs, Frank de Witte, die zelf een programma had gemaakt om de tafels te oefenen: www.tafels-oefenen.nl. Frank schrijft over zijn website:
Het principe van deze website is dat de resultaten opgeslagen en zichtbaar gemaakt worden. Het programma is zo gemaakt dat vooral de tafelsommen geoefend worden die nog niet worden beheerst. Verder wordt er gebruik gemaakt van een uniek beloningssysteem.
Ik kan me voorstellen dat deze manier van leren voor sommige kinderen leuker is dan het maken van rijtjessommen. Handig is in ieder geval dat de score van een leerling wordt bijgehouden en dat een leerling zo zelf kan bijhouden welke tafels hij al heeft gedaan en welke niet. Een goede manier dus om te kijken of een leerling met een tafeldiploma naar huis mag.

Maar er zijn veel meer tafelsommen te vinden op internet, bijvoorbeeld:
We hebben natuurlijk ook Nederlandstalige spellen van ons eigen Freudenthal Instituut, bijvoorbeeld Kikker en Tafelgetallen. Ben je op zoek naar andere rekensommen, is het 'gouwe ouwe' spel Numbercruncher nog altijd een aanrader, vind ik. Een vrij recente versie vind je hier. Maar als je zoekt op het woord 'Numbercruncher' vind je er nog veel meer!

donderdag 7 oktober 2010

De angst om maximaal te waarderen

Door: Martijn van den Berg
In het onderwijs willen we graag de prestatie van leerlingen in schaal zetten door middel van cijfers. Er zijn veel verschillende schalen in cijfers, de bekendste in Nederland toch wel de schaal van 1 tot 10. Hier gold vroeger bij sommige scholen dat een 10 voor god was, een 9 voor de koningin en een 8 voor de meester, betekenende dat je dus maximaal een 7,9 kon halen. Alhoewel overdreven en achterhaald, komt de maximale waardering nog zelden voor.

Een toets zonder fouten is een 10 waard, dat is waar. Hier kan je ook niets tegenin brengen qua kritiek. Maar als het wat abstracter wordt zoals met schrijfwerk of opdrachten wordt het allemaal anders. Een mooi voorbeeldje op mijn school zijn de zogenaamde participatiepunten. Docenten krijgen opeens vijf punten per les in de hand geduwd. Deze worden uitgereikt naar hoeveel leerlingen meedoen met de les. Meestal worden er maar vier punten uitgereikt, als al het mogelijke gedaan wordt. Redenen hiervoor zijn: "Als je alle punten krijgt, ga je volgende keer niet je best doen" of "je moet compleet nieuwe dingen meebrengen om zo hoog te scoren".

Dit kan zeer frustrerend zijn voor mensen die voor het hoogste aantal punten gaan. Wat verwachten docenten nu eigenlijk van studenten? Dat ze dingen maken die beter zijn dan de docent en lesmateriaal blijven aandragen? Of meer dat ze gewoon altijd netjes op tijd zijn, het huiswerk af hebben en meedoen met de les?

Soms is veel punten geven juist een reden tot motivatie. Als iemand keihard gewerkt heeft mag deze ook beloond worden, zodat deze volgende keer weer hard gaat werken. Wordt iemand die keihard gewerkt heeft niet genoeg beloond, dan kan dit een reden zijn om de volgende keer veel minder werk te leveren.

Belangrijk naar mijn mening is op een rijtje hebben wat je van je studenten verwacht en ook concreet zeggen hoe men de maximale punten verdient. En dit is helaas iets dat mist op sommige scholen.

woensdag 6 oktober 2010

Innovatie in het hoger onderwijs

screenshot deel homepage innovatieregelingIn het hoger onderwijs zijn in mei een aantal projecten van start gegaan in het kader van de innovatieregeling Hoger Onderwijs van SURFnet/Kennisnet. HBO-instellingen en universiteiten konden een project indienen om het onderwijs te innoveren, rond 3 thema's: mobiel leren, serious gaming en weblectures. De resultaten van de projecten die werden ingediend moesten overdraagbaar zijn: andere onderwijsinstellingen moesten de resultaten kunnen implementeren in hun eigen organisatie.

De projecten die zijn ingediend zijn daardoor niet alleen voor de aanvragers van belang, het hele onderwijsveld kan er zijn voordeel mee doen. De ontwikkeling van een (open source) tool waarmee bestaande weblectures eenvoudig door docenten aangevuld worden met nieuwe informatie en dan als één geheel aan de studenten worden aangeboden, de ontwikkeling van een ‘beeldend begrippenboek’ op het gebied van epidemiologie, het project 'Lerende Kaart' waarbij studenten geodata, die tijdens veldonderzoek verzameld worden, kunnen inwinnen, uitwisselen met andere studenten en visualiseren met Augmented Reality technieken, een spel over richtlijnen in de ouderenzorg in de vorm van een soap en het maken van een spel waarbij de student in een Open Sim omgeving aan den lijve ervaart hoe onvoorzichtigheid kan leiden tot schade en hoe in de rechtspraak wordt nagedacht over wie dan aansprakelijk is: het zijn maar een paar van de projecten waar op dit moment in het kader van de Innovatieregeling aan gewerkt wordt.

Inmiddels zijn we al heel wat maanden verder en ook al lagen projecten in de zomervakantie vaak stil: er zijn al aardig wat vorderingen geboekt. Je kunt de ontwikkelingen volgen via de blogposts die de projectleiders online zetten. Ik kan je aanraden om eens te kijken op de website van de Innovatieregeling, en wil je vragen om te reageren op de blogposts over de projecten. De projectleiders stellen het op prijs als je met hen meedenkt. Misschien kan jij ze verder helpen met jouw expertise of kan je de uitkomsten van hun project verwerken in je eigen onderwijs.

dinsdag 5 oktober 2010

Swinxs - actief leren, spelen en onderzoeken

Voor mijn werk koop of krijg ik soms apparaten om uit te proberen. Zo heb ik een Swinxs gameconsole in huis. Ik heb het apparaat destijds uitgeprobeerd, maar leen het graag uit aan mensen die voor de klas staan om te zien hoe het in de klas gebruik wordt. Het afgelopen half jaar heb ik mijn Swinxs uitgeleend aan Isidore Postmes: een zeer bevlogen en enthousiaste docent op het Sintermeertencollege. Hij stimuleert zijn leerlingen om op onderzoek te gaan naar wat ze kunnen, en te kijken wat mogelijk is. In onderstaand verslag doet Isidore verslag van wat zijn VO-leerlingen hebben gedaan met het apparaat. Lees en geniet!

En o ja, als jij de Swinxs een tijdje uit wilt proberen met je klas, laat me dat dan even weten. Ik stuur hem je graag toe. De enige tegenprestatie die ik vraag, is dat je een verslag (positief of negatief) schrijft voor dit blog.



foto van Isidore PostmesIk herinner me nog de dag waarop de grote uitpakparty plaatsvond in het tekenlokaal. (Op de I&I-conferentie trof ik Margreet en tijdens een geanimeerde middagpauze stelde Margreet me voor om haar Swinxs te lenen) De brugklas die ik op dat moment les gaf keek toe hoe de groene Alien uit haar verpakking kwam. Door plaatsgebrek ging direct een groepje leerlingen naar de gang om alles uit te testen. Een toevallig voorbijkomend directielid leek geamuseerd door de spontane chaos en vroeg zich in eerste instantie af in hoeverre dit bij de les hoorde. "Zonder avontuur geen nieuwe ontdekkingen" was hierop mijn antwoord.

En zo begint een nieuw "pauze avontuur", zogeheten omdat het moeilijk inpasbaar is in de normale lessituatie. Al snel had ik 3 leerlingen die iedere pauze trouw langskwamen in mijn rommelige werkkamer om lekker te spelen, knutselen en vooral te leren.

De opdracht was "eerst spelen", dan ontdekken. Al gauw zette Peter zijn eerste stappen om te gaan werken met de editor. Creatieve voeding kwam van Bas en Liz. Games worden gewoon geschreven in de gratis verkrijgbare Swinxs SDK. Helaas heb ik niet genoeg tijd gehad om meer begeleiding te geven in het programmeren en kon ik Peter slechts aansturen met hints. Maar nieuwsgierigheid overwint zoals altijd, en enige weken later werd ik verblijd met een eerste opzet voor een klein programmaatje voor de Swinxs. De taak van de leerlingen is om uiteindelijk een korte handleiding te schrijven om anderen gauw op weg te helpen. Een Google doc werd gemaakt nadat de leerlingen zelf een kort video verslag hadden gemaakt. In de video lichten de leerlingen zelf alles toe.

Ook in de video bewijzen Peter, Bas en Liz dat de Swinxs een heel interessante spelcomputer is. De nadruk die ligt op fysieke activiteit tijdens het spel vinden zij geweldig. Mede hierdoor is de aantrekkingskracht zo groot dat ze er direct meer van wilde weten. De mogelijkheden die de techniek hier biedt moeaten verkend worden.

De opzet is geslaagd, de tijd zoals altijd te kort. De Swinxs moest terug naar Margreet na de vakantie. Einde verhaal ? Nee, toch niet. De video was af en had ik als voorbereiding op het blog reeds geupload naar YouTube. Doordat ik twitterfeed gebruik had ik enkele uren na het plaatsen opeens Swinxs als volger op twitter. En Swinxs stuurde me ook nog een bedankje voor de video met de vraag hoe het onderzoek nu verder gaat. Waarop mijn antwoord was dat ik helaas geen Swinxs meer te leen had. En het antwoord was dat ik er een ter beschikking gesteld zou krijgen van de fabrikant ! Dus nu gaan we de tweede ronde in, ik ben benieuwd naar de nieuwe resultaten. We'll keep you posted !

En voor meer informatie zie ook mijn bookmarks.

Heel veel dank aan Margreet van den Berg voor het beschikbaar stellen van haar Swinxs en ook dank aan Swinxs voor het bijzonder aardige gebaar !

maandag 4 oktober 2010

Kick-off MediaMachtig

logo MediaMachtigAls nieuwe organisatie wil je je natuurlijk graag voorstellen aan je potentiële klanten. Daarom organiseert MediaMachtig op woensdagmiddag 27 oktober een kick-off. Tijdens de kick-off wordt informatie gegeven over de mogelijkheden om bij het fonds subsidie aan te vragen voor een project: welke projecten komen in aanmerking voor subsidie, hoe worden de aanvragen beoordeeld, welke tegenprestatie wordt van scholen verwacht als ze subsidie krijgen?

De bijeenkomst vindt plaats op 27 oktober bij de Lerarenopleiding Basisonderwijs HU Domstad, op de locatie Koningsbergerstraat in Utrecht. Eén van de sprekers op de bijeenkomst is Remco Pijpers, directeur van Mijn Kind Online en bestuurslid van MediaMachtig. Hij zal ingaan op de mogelijkheden die media kinderen bieden. Vervolgens vertellen 5 leerkrachten hoe zij mediawijsheid inbedden in hun lessen: door leerlingen te laten schrijven op het web, door informatie in de klas te delen in een wiki, enz.

Het programma ziet er als volgt uit:
  • 14.00-14.30: inloop
  • 14.30-15.10: presentatie - MediaMachtig: subsidies voor mediawijze basisscholen
  • 15.10-15.50: presentatie – Remco Pijpers, directeur van Mijn Kind Online
  • 15.50-16.10: pauze
  • 16.10-17.00: Flitspresentaties: 5 leerkrachten vertellen hoe zij mediawijsheid integreren in de les.
Natuurlijk is er tijdens de kick-off ook gelegenheid om vragen te stellen en om nieuwe contacten te leggen. Iedereen is welkom: mensen die nieuwsgierig zijn wie of wat de Stichting MediaMachtig is, mensen die overwegen om voor dit schooljaar subsidie te vragen en mensen die daar nog even mee willen wachten, mensen geen subsidie willen aanvragen maar wel een handje willen helpen en Maatjes die een bijdrage willen leveren bij de uitvoering van een gesubsidieerd project.

Wil je erbij zijn? Meld je dan hier aan voor deze (gratis) bijeenkomst.

Wil je in de toekomst op de hoogte blijven wat we doen en waar we te vinden zijn? Abonneer je dan op de RSS-feed van onze website, of volg ons via Twitter. Als er nieuws is, melden we dat via die kanalen!