woensdag 3 april 2013

Wij leren: informatie voor onderwijsprofessionals (in wording)

Afgelopen week werd ik geattendeerd op de nieuwe website Wij Leren. Volgens de makers van de website is Wij Leren 'een digitaal platform waar alle huidige kennis over het basisonderwijs te vinden is, geschreven door een selecte groep onderwijskundigen, onderzoekers en psychologen'. Dat is nogal een gewaagde omschrijving: alle kennis die er is op één site samen brengen, lijkt me onhaalbaar. Maar ik vind wel dat ze nu al, terwijl de site nog in opbouw is, een interessant overzicht bieden van verschillende aspecten van (basis)onderwijs:
  • het kind,
  • pedagogiek,
  • didactiek (algemeen, taal, lezen, spelling, rekenen)
  • leren,
  • de school (algemeen, profiel, ouders, handelingsgericht werken, leerlingvolgsystemen),
  • onderwijsvisies,
  • gedragsproblemen,
  • stoornissen,
  • ontwikkelingspsychologen,
  • middelen.
Ik vermoed dat dit lijstje van onderwerpen nog zal groeien als de site verder wordt uitgebreid.

De 'kennis' wordt op de site op 4 verschillende manieren aangeboden:
  1. in korte definities van begrippen,
  2. in artikelen van ca. 1000 woorden (dus ongeveer 1 A4'tje) over onderwijskundige thema's,
  3. in langere achtergrondartikelen (verdieping) over diezelfde thema's
  4. in artikelen waarin onderwijsspecialisten hun mening geven over de thema's.
Uiteraard is de scheidslijn tussen die categorieën soms dun (in een achtergrondartikel wordt wel eens een mening verkondigd), maar ik vind het wel zinvol om te benadrukken dat niet alles wat geschreven wordt feiten zijn en dat de gebruiker van de site hierop geattendeerd wordt. De scheidslijn is overigens niet meer dan een stippellijntje, omdat onderaan elk artikel een overzicht gegeven wordt in welke categorieën  nog meer informatie over dat onderwerp te vinden is. Ben je op zoek naar informatie over een onderwerp, dan is het slim om je zoektocht te starten bij het overzicht van alle begrippen (die je ook zou kunnen zien als sleutelwoorden), en van daaruit door te klikken naar de informatie in de andere categorieën, die elk herkenbaar zijn aan een symbooltje.

De lijst van bijdragers aan de site is imposant: je vindt er vele grote namen. Bij elke auteur staat een overzicht van de artikelen van zijn hand die op de site te vinden zijn.

Voor mij is de site een heel waardevolle aanwinst omdat het me in staat stelt om in samenhang te lezen over onderwerpen die me interesseren. Door het overzicht van begrippen en de koppeling van artikelen is de site ook als naslagwerk goed bruikbaar.

Uiteraard is het platform niet uitputtend: er is over alle onderwerpen natuurlijk veel meer te vertellen dan op deze site te vinden is. Maar de site biedt zeker een goede start om je te verdiepen in een onderwerp en een beeld te krijgen van de scope daarvan. En van daaruit kan je natuurlijk verder zoeken. Om je daarbij verder op weg te helpen, zouden er bij de artikelen nog wel wat vaker bronnen genoemd kunnen worden: die worden slechts zelden genoemd. Maar dat is geen reden om te mopperen: daarvoor is wat er nu al is veel te mooi. Ik hoop dat het een aansporing is voor de ontwikkelaars van de site om de site verder te ontwikkelen, zowel door meer artikelen toe te voegen als door het noemen van de gebruikte bronnen.

3 opmerkingen:

Daniëlle zei

Dank voor de tip. Wat ik wel jammer vind is dat na het doorklikken op een categorie reclame links te zien zijn. Maar dat is mijn bescheiden mening.

m2cm zei

@Daniëlle,
Natuurlijk zie ik - net als jij - liever een site zonder reclame. Maar we moeten allemaal ergens ons brood mee verdienen en dat geldt vermoedelijk ook voor de makers van deze site. Als reclames helpen om deze site in de lucht te houden (en liefst ook nog uit te breiden), dan ben ik een voorstander, mede omdat ik ervan uitga dat de doelgroep van deze site in staat is om het onderscheid te maken tussen de reclame en de overige teksten.

Daarnaast vind ik het een pré dat de makers van de site de gebruikers de mogelijkheid bieden om - via de site Your Online Choices (die je bereikt door op het infoknopje bij de advertentie te klikken) aan te geven dat ze geen advertenties aangeboden willen krijgen op basis van hun surfgedrag. Daarmee voorkom je weliswaar niet dat je advertenties te zien krijgt, maar wel dat ze gekoppeld worden aan wat je eerder op internet hebt gedaan. Dat op zich vind ik al winst ;-)

Melissa zei

Dank voor de tip!