vrijdag 9 november 2007

SMS-scrabble

Naar de website van het SMSspelSMS'jes sturen doe ik niet zo vaak. Niet omdat ik erop tegen ben, maar omdat mijn vingers niet snel genoeg zijn om vlot berichtjes in te typen. En omdat ik vind dat het niet bij mij past om sms-taal te gebruiken en ik dus alle teksten voluit in wil kloppen, duurt het allemaal nog véél langer. Met als resultaat dat ik soms met een rood hoofd en gezwollen vingers mijn mobieltje hanteer om te kunnen reageren voordat mijn sms-partner afhaakt wegens trage reacties mijnerzijds ;-)

Misschien moet ik me daarom toch maar eens die sms-taal eigen maken. Gelukkig kan ik dat nu leren op een manier die bij mij past. Morgen wordt een SMSspel uitgebracht. Het lijkt een beetje op Scrabble, maar het is net wat anders. Net als bij Scrabble moet je woorden leggen, maar nu moeten het natuurlijk SMS-woorden zijn. Alleen de woorden die in het bijgeleverde sms-woordenboek (SMS-TAAL ZKWRDNBK) staan kunnen gelegd worden. De letters worden gewoon open op tafel gelegd, zodat je zelf de letters kunt kiezen. Maar op is natuurlijk op! Je kunt het spel in je eentje spelen, maar ook met zijn tweeën.

Wat je ermee kunt op school? Het lijkt me een prima handvat om te bespreken wat een taal eigenlijk is, en aan welke regels een taal moet voldoen om als taal gekend te worden. Of zou SMS-taal een dialect genoemd kunnen worden? Hoe zou je van SMS een volwaardige taal kunnen maken? Ik hoorde laatst van een docent dat hij zijn leerlingen de opdracht had gegeven om een nieuwe taal te maken. Hij vertelde dat de leerlingen dat met veel plezier hadden gedaan, en dat ze er ongelooflijk veel van hadden geleerd, ook over zaken waarvoor ze anders over het algemeen maar moeilijk interesse op kunnen hoesten zoals grammatica.

Je kunt natuurlijk ook gedichten maken met SMS-taal. Ik heb al eens eerder de suggestie gedaan om daarvoor Twitter te gebruiken, zodat de leerlingen makkelijk en zonder kosten hun gedicht rond kunnen sturen en op elkaars werk kunnen reageren. Het spelen van het SMSspel kan een goede voorbereiding zijn daarop. Op de site van het SMSspel staan een paar prachtige SMS-gedichten van Quirien ter inspiratie.

Het spel verschijnt officieel morgen in boekhandel SELEXYZ in de Dominicanerkerk in Maastricht. Maar je kunt het nu al bestellen via de site (€ 20,00 excl. € 5,00 bestelkosten). Er komt ook nog een digitale variant van het spel: de dummyversie daarvan kun je hier bekijken.

Geen opmerkingen: